Ukens navn: Haakon Dahl

Haakon Dahl, daglig leder og konsulent reklamebyrået Kitchen (foto fra Kitchen)

Haakon Dahl

Daglig leder og konsulent (samt juryleder for HSMAI-prisene i januar)

Kitchen

– Hva består din arbeidshverdag av?

– Den begynner som regel med en latte på Kaffebrenneriet ganske tidlig, så er det en times tid med gjennomgang av e-poster og nyheter på jobben. Etter det, går det veldig mye i møter med kunder, samarbeidspartnere og internt, før det går an å jobbe litt på ettermiddagen igjen. En og annen melding på sosiale medier klarer jeg også ofte å få klemt ut i løpet av dagen. I reklamebransjen er det høyt tempo, med deadlines i et piska kjør. Så kjedelig er det aldri.

– Hva er det beste ved jobben din?

– Det å få lov til å være med å påvirke hvordan noen av Norges fremste merkevarer skal fremstå, er noe jeg aldri slutter å være takknemlig for. Å være en del av en presentasjon, hvor kanskje ti–tolv mennesker har jobbet i lang tid rundt en problemstilling, gir meg fremdeles et kjempekick. Ikke minst de øyeblikkene når man, fem minutter inn i presentasjonen, ser at dette blir innertier.

– Har du noen du har sett opp til?

– Jeg ser opp til folk som jobber hardere enn alle andre for å bli best. Enten det er han som driver den beste pølsebua på stedet eller lager de beste vaflene på Høvikbanen. Jeg ser opp til folk som har klart å komme i en posisjon hvor de får jobbe med noe de virkelig syns er morsomt, og så utnytter det til å jobbe mer enn alle andre for å bli best. Her er det drøssevis av eksempler på folk jeg beundrer, innen kultur, idrett og forretningsliv. Ingen nevnt, ingen glemt.

– Har dere noen hyggelige tradisjoner på kontoret?

– Kitchen er jo svært glade i alt som har å gjøre med reise, mat og drikke. Vi var akkurat i Toscana på ti-årsjubileum. Vi har to fantastiske kokker, som lager Oslos beste lunsj til oss hver dag, og ikke sjelden unner vi oss en fredagspils på restauranten DaCapo, rett ved jobben. Akkurat den følelsen, av å sitte sammen med gode kolleger og en kald pils fredag ettermiddag, er noe jeg setter høyt.

– Hvor lenge har du vært medlem i HSMAI?

– Jeg har sikkert vært på HSMAI-arrangementer i over 15 år, men er jeg medlem? Dette er flaut. Fra i dag!

– Hva syns du er det beste ved HSMAI?

– Jeg opplever at HSMAI er forbundet med masse positiv energi, stolthet for bransjen, og vilje til å bli enda bedre. Det å ha en bransjeorganisasjon som så tydelig brenner for noe, er neiggu ikke alle bransjer forunt.

– Er det noen aktiviteter eller tiltak du syns HSMAI burde starte opp?

– HSMAI burde stå bak noe à la Opplev Norge-uka. En uke hvor store, og ikke minst små, aktører kan få vist frem hva vi har å by på av spennende overnattingssteder, underlige reiseruter og fantastiske matopplevelser. Men det må gjøres på en måte som bidrar til at hele folket blir involvert. En uke hvor de som bor her, hyller dem som gjør at vi faktisk blir boende her. Ikke en messe, men er uke hvor folk reiser seg fra sofaen, og prøver nye ting.

– Beskriv en perfekt helg for deg.

– Vi er svært glade i reise, derfor har vi ikke hytte, som vi opplever som litt bindende. Samtidig er vi ganske glad i å slappe av hjemme. Felles for at begge alternativene skal bli perfekte, er at det er en god kombinasjon av trening og belønning (les: god mat og drikke), familie og venner. En perfekt helg hjemme kan gjerne by på en lang skitur eller løpetur i Marka, før vi har en tilsvarende lang brunsj på en av byens hyggelige restauranter, sammen med familie eller venner.

– Hvis du var Norges statsminister, hva ville du lagt vekt på?

– Jeg ville vektlagt hvordan Norge kan bli det mest attraktive landet å flytte til – og reise til. For å opprettholde veksten, trenger vi tilgang på mer kvalifisert arbeidskraft. Dette må vi styre langt bedre enn vi gjør i dag. Vi må utnytte arbeidsinnvandring til å øke kompetansen i landet. Det må bli mer attraktivt for kvalifiserte utlendinger å bo i Norge, samtidig må vi legge til rette for at flere turister kommer hit, slik at omdømmet vårt styrkes. Oppfattelsen av Norge ute, blir primært til gjennom opplevelsene til dem som har besøkt oss. Vi er nødt til å ta tak i det skyhøye prisnivået turistene opplever. Noen avgifter må ned, og restaurantbransjen, spesielt, må få bedre betingelser, slik at prisnivået oppleves mer i paritet med det danske og svenske.

– Hva er tittelen på boken om livet ditt?

– «Til de ytterst få det måtte vedkomme – en upedagogisk oppskrift på et ganske morsomt liv»

– Hvor går neste reise, privat eller i arbeid?

– Til London, med familie og venner, for å se The Rolling Stones på O2 Arena.

– Har du noen spesielle hobbyer?

– Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg fremdeles klarer å se på jobben som en slags hobby, men utover det, driver jeg mye med klubben i mitt hjerte, nemlig Lyn. Legg til golf, løping, fotball, padling, musikk, mat, reise, og et og annet styreverv, så har jeg litt å drive med på fritiden også.

– Takk, har du ellers noe på hjertet?

– Jeg tror at dere som bransje sitter på nøkkelen til et bedre omdømme for nasjonen Norge. Jeg håper dere klarer å motivere dere til fortsatt å jobbe for bedre rammebetingelser og enda bedre kundeopplevelser. Jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor ikke Norge skal kunne bli verdens fremste turistdestinasjon.